KNUT ØDEGAARD & CO AS
KJØPSVILKÅR VED KJØP AV VARER PÅ NETTBUTIKK (www.odegaardmote.no)
§1 Allment
Knut Ødegaard & Co AS (NO 955 012 887 MVA) (Selskapet) inngår kun avtaler med myndige personer (18 år). Dersom kunden er mindreårig kreves det skriftlig godkjennelse fra foresatte eller annen person som har ansvaret for den mindreårige.
Avtaler inngås på norsk for kunder som handler fra www.odegaardmote.no.
Avtale om kjøp er inngått når kunden har godkjent selskapet kjøpevilkår og Selskapets personvern-policy og deretter velger «Bestill og betal» i kassen.
I forbindelse med en bestilling av varer, tilbys kunden muligheten til å samtykke til å motta Selskapets nyhetsbrev. Dersom kunden har gjort tidligere kjøp og allerede har samtykket til å motta nyhetsbrev, behøver kunden ikke gjøre et aktivt valg da kunden automatisk fortsetter å motta nyhetsbrevene ut fra tidligere samtykke. Kunden kan når som helst selv avregistrere seg fra Selskapets nyhetsbrev, enten ved å logge inn på Min Side alternativt avregistrere seg via link i nyhetsbrevet. Kunden kan alltid komme i kontakt med Selskapet via kundeservice@oedegard.no dersom noe er uklart.
Prisene som vises på produktene i butikken er inklusive merverdiavgift, pr i dag 25%.
Ingen andre avgifter kommer i tillegg, men unntak av frakt på kr 59,- når totalsummen i handlekurven er under kr 1000,- (Selskapet har ansvaret for tollavgifter og eventuelle andre avgifter). Alle eventuelle avgifter på frakt eller annet vises alltid i kassen før kunden godkjenner bestillingen. Ingen skjulte avgifter tilkommer.
Selskapet forbeholder oss retten til å, ved helt tydelige feil, f.eks. pris eller trykkfeil, kunne korrigere feilen i ettertid. Dersom kunden ikke er fornøyd med Selskapets korrigering får kunden selvsagt avbestille din ordre uten kostnad. Selskapet forbeholder oss også retten til å ikke gjennomføre en bestilling dersom varen f.eks. er utsolgt eller det skulle oppstå tekniske problem.
Dersom kunden vil korrigere din bestilling etter at kunden har godkjent denne og sendt bestillingen til Selskapet, kan vi bare gjøre dette så lenge bestillingen ikke er sendt fra Selskapets lager.
Knut Ødegaard & Co AS er eier av varene fram til betalingen for bestillingen har kommet inn til Selskapet.
Knut Ødegaard & Co AS forbeholder seg retten til å heve et kjøp dersom det finnes mistanke om bedrager
§2 Levering
For å få en pakke sendt til en adresse i Norge må bestillingen gjøres via www.odegaardmote.no. Selskapet kan dessverre ikke sende varer til Svalbard. Det kan forekommer at varer som er bestilt, ikke finnes på lageret. Selskapet reserverer seg for at en vare kan bli utsolgt. Skulle det skje, vil kunden alltid få informasjon via mail. Dersom en ordre ikke kan sendes som avtalt, har kunden full rett til å heve kjøpet og få tilbakebetaling skal skje til kunden innen 14 dager.
Dersom skulle vise seg at pakken og/eller innholdet skulle vise seg å være skadet under transport ved mottak, ber Selskapet om at kunden påpeker dette allerede på utleveringsstedet/til sjåføren. Kunden oppfordres til også å informere Knut Ødegaard & Co AS slik at Selskapet kan Kunden får varer som er bestilt og uten skader. Blir pakken levert direkte i postkassen kontaktes Knut Ødegaard & Co sin kunderådgivning direkte. Kontakt oss på kundeservice@oedegard.no dersom denne typen problem skulle oppstå.
Dersom en pakke forsvinner under transporten må Kunden melde fra om dette til vår kunderådgivning i løpet av rimelig tid (senest 2 måneder etter forventet ankomst).
Så snart vi har mottatt en bestilling sender Knut Ødegaard & Co alltid en ordrebekreftelse til mailadressen oppgitt i bestillingen.
Leveringsmåte:
Postnord Mypck Collect – Pakke til utleveringssted – Bestillinger som totalt veier mindre enn 35 kg kan leveres som pakke. Når pakken ankommer transportørens utleveringssted, sendes en hentemelding til Kunden. Ta alltid med legitimasjon til utleveringsstedet når Kunden skal hente ut pakken. Ved utlevering via pakkeboks, følg instruksjoner i meldinger fra posten.
Postnord MyPack Home Attended – Pakken leveres hjem til Kunden dersom kunden har valgt hjemlevering ved bestilling. Kveld og dagtid. Velg tid og uke selv. SMS sendes ved levering
Mypack Home Unattended – Pakke opptil 35 kg leveres der mottaker ønsker. Sjåfør tar bilde av leveringen. SMS sendes til mottaker når pakken er levert.
Mypack Home Small – pakke i postkasse
Pakke opptil 2 kg til postkassen på dagtid. Pose legges ved dør når pakken ikke får plass i postkassen. Pakken går til butikk om postkasse er full. SMS sendes ved bekreftet levering i postkassen.
Det finnes forskjellige typer hentemeldinger:
Standard hentemelding via SMS til kundens mobilnummer: Hentemeldingen kommer samme dag som pakken ankommer utleveringssted.
Hentemelding via Brev (når man ikke når kunden via SMS/mail): Når pakken ankommer utleveringsstedet sendes en hentemelding hjem til Kunden via brev dersom Kunden har fått feilmelding på SMS eller på mailadressen.
Ved hjemlevering via Postnord leveres pakken på Kundens bostedsadresse/adressen i bestillingen. Informasjon kommer via SMS når pakken er på vei ut og sjåføren vil vanligvis også kontakte kunden før levering.
For å hente ut/motta pakken, uansett med hvilken transportør/hvilken fraktmetode som er valgt, kreves det at Kunden kan vise gyldig legitimasjon, alternativt fullmakt og kundens ID-kort dersom pakken hentes av bud. Ved utlevering via pakkeboks godkjennes utleveringen via app eller annen informasjon fra posten.
Skulle det eventuelt oppstå forsinkelser eller problemer ved at en vare er utsolgt sender Selskapet alltid ut informasjon via e-post eller informerer direkte via telefon. Dersom Kunden ikke er fornøyd med forventet ny leveringsdato, har Kunden alltid rett til å avbestille ordre uten kostnad og en eventuell tilbakebetaling skal finne så snart som mulig, senest innen 14 dager. Selskapet har ingen mulighet til å tilby noen form for erstatning på grunn av forsinkelser som ikke skyldes feil fra Knut Ødegaard & Co eller dersom en vare er utsolgt.
Uavhentet pakke:
For bestilte pakker som ikke hentes ut som avtalt kan Knut Ødegaard & Co debitere en avgift på kr 249,-. Det tilsvarer kostnadene vi har for å sende ut samt få pakken fraktet i retur til oss.
§3 Betaling
Kortbetaling:
Kunden kan betale med de fleste bankkort/kredittkort. Velg ønsket betalingsmåte og følg instruksjonene. Varene sendes Kunden samme eller påfølgende dag (hverdager) og Knut Ødegaard & Co tar ingen ekstra avgift ved bruk av disse kortene. Kortbetalinger håndteres av Klarna.
Faktura:
Selskapet tilbyr betaling med faktura via Selskapets samarbeidspartner Klarna. Når kunden velger å betale mot faktura kan Klarna velge å gjennomføre en kredittopplysning på kundens personnummer. Det skjer også en kontroll mellom ditt personnummer og din adresse i folkeregisteret via Klarnas system. Dersom kunden ønsker å få varene til en annen adresse enn adressen i Folkeregisteret må kunden velge et annet betalingsalternativ da Klarna kun godkjenner levering til adressen som er registrert i Folkeregisteret. Det påløper ngen fakturaavgift tilkommer. Betalingsvilkår er 14 dager. Ved forsinket betaling vil et purregebyr påløpe ifølge lovbestemte regler.
Delbetaling:
Selskapet tilbyr delbetaling i samarbeid med Klarna. Kunden kan når som helst under delbetalingsperioden velge å betale hele den gjenstående gjelden. Kunden søker om delbetaling i kassen i forbindelse med kjøp og kunden får en tilbakemelding på om Klarna godkjenner bestillingen. Levering av varer mot delbetaling skjer kun til kundens registrerte adresse hos Folkeregisteret og Klarna sender en kontoavtale hjem til kunden i etterkant av bestillingen. Kunden må kontrollere at informasjonen stemmer og skriv under avtalen og returnere den til Klarna ifølge avtale. Kundens søknad kommer til å medføre en kredittvurdering. Se også Klarnas kontovilkår.
Allmenne kontovilkår->
Vipps:
Kunden kan betale med Vipps i kassen. Følg instruksjonene i kassen. Kunden må ha en Vipps-konto for å kunne benytte deg av betalingsmåten. Kontakt din bank for å skape en Vipps-konto dersom kunden ikke har Vipps men ønsker å betale via Vipps.
§4 Angrerett
Kunden har full angrerett (retur- og bytterett) i løpet av 14 dager fra kunden har mottatt varen og en tilbakebetaling vil bli gjort senest 14 dager etter at varene er mottatt hos Selskapet. Ved retur av vare som har blitt håndtert i større utstrekning enn det som var nødvendig for å få kjennskap til varens egenskaper og funksjon, kan Selskapet komme til å kreve at forbrukeren erstatter den eventuelle verdiminskningen som har oppstått på varen. Verdiminskningens omfang avgjøres av Knut Ødegaard & Co.
Angreretten kan benyttes forutsatt at varen returneres sammen med de etiketter og originalforpakninger/skokartonger som fulgte med varen. Ved retur av solbriller må futteralet, informasjonsfolder og eventuelle papirer som beviser at produktet er ekte følge returen. Kunden får selvsagt prøve varen for å se at den passer deg. Angreretten gjelder ikke for undertøy. Angrerettskjema ligger alltid med i pakken fra oss og kunden benytter dette skjemaet ved retur og angret kjøp.
Bytte
Ved bytte er det fri returfrakt under forutsetning av at den vedlagte returfraktetiketten som lå med i pakken benyttes. Et bytte betyr at kunden velger å bytte kjøpt vare i en annen, ny vare. Eventuelt overskytende beløp betales tilbake. Dersom kunden returnerer et større antall varer enn de kunden bytter defineres det ikke som bytte, men som retur/angret kjøp, se informasjon om angret kjøp og angrerett ovenfor.
Returer
Dersom kunden har angret sitt kjøp, kan kunden returnere varer til Knut Ødegaard & Co uten kostnad i løpet av 14 dager og få pengene tilbakebetalt innen 14 dager etter mottatt retur. Kunden må benytte angrerettskjemaet som lå med i pakken samt Selskapets forhåndsbetalte returfraktetikett som ligger vedlagt i alle sendinger. Ved feilsendt vare kontakt Selskapets kunderådgivere slik at Selskapet kan rette til feilen. Kunden kan velge om kunden vil ha ny vare eller pengene tilbake i forbindelse med at varen returneres til oss.
Alle varer som sendes tilbake må være godt emballert for å unngå skader på varen. Det er kunden som kunde som har ansvaret for at pakken er emballert for å tåle normal transport tilbake til Knut Ødegaard & Co. Kunden må alltid be om kvittering for innlevert retur for å senere kunne spore returen i transportørens system ved behov. Knut Ødegaard & Co har, etter at en retur er innlevert og mottatt hos transportøren og hvis den forhåndsbetalte returfraktetiketten er benyttet, ansvaret for varen og transporten tilbake til Knut Ødegaard & Co.
Reklamasjon
Dersom kunden reklamerer på varen på grunn av en skade eller feil på varen så, foretar Selskapet en manuell bedømming. Selskapet kan også komme til å kreve å få plagget returnert, dersom det er behov for det. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år, men dersom varen ved vanlig bruk anses å skulle vare lengre, er reklamasjonsfristen maks 5 år. Når det gjelder varer med garanti fra leverandøren (klokker mm) gjelder produsentens garanti på aktuelt produktet.
Selskapets forpliktelse ved en reklamasjon er å rette opp feilen. Dersom reklamasjonen blir godkjent, erstatter vi skaden med et nytt produkt. Dersom Selksapet ikke har mulighet til å kunne gi deg samme vare i erstatning, har kunden rett til å heve kjøpet og få pengene betalt tilbake.
Tilbakebetaling skjer normalt i løpet av 14 arbeidsdager fra Selskapethar mottatt og godkjent en reklamasjon. Selskapet kan kun betale tilbake via samme betalingsmåte og til samme konto som ble benyttet når kjøpet ble gjennomført. Selskapet kanalternativt legge beløpet som et tilgodebeløp på kundekontoen. Beløpet kan da benyttes ved et senere kjøp.
Returadresse for angrerett og reklamasjon avhenger av hvilken butikk varen har blitt sendt fra (kunden har selv ansvaret for transporten dersom det ikke benyttes en forhåndsbetalt returfraktetikett fra Knut Ødegaard & Co):
Knut Ødegaard & Co AS, avd. Drammen
TLF: 32 20 10 17
Rådhusgata 2
NO-3016 DRAMMEN
Knut Ødegaard & Co AS, avd. Lierskogen
TLF: 32 85 09 40
Drammensveien 201
NO-3420 LIERSKOGEN
Knut Ødegaard & Co AS, avd. Lørenskog
TLF: 67 90 88 13
Biblioteksgata 30
NO-1473 LØRENSKOG
Knut Ødegaard & Co AS, avd. Sandefjord
TLF: 33 47 79 04
Torvet 7
NO-3210 SANDEFJORD
Kontaktinformasjon for angrerett og reklamasjon:
E-mail: kundeservice@oedegard.no
Telefon administrasjon: 32201015 / 32201037 (hverdager kl: 09-17)
§5 Sortiment
Knut Ødegaard & Co reserverer seg mot forandringer i sortimentet og har rett til å fjerne varer fra sortimentet fram til kjøpet har gått gjennom og blitt godkjent. Selskapet reserverer seg for at varer i sortimentet kan bli utsolgt.
Knut Ødegaard & Co reserverer seg for eventuelle trykkfeil i tekster på denne nettsiden. Selskapet gir heller ingen garanti for at alle bilder helt eksakt viser produktets utseende. Knut Ødegaard & Co forbeholder seg retten til å justere priser og rette opp eventuelle feil i prisene.
§6 Force majeure
Knut Ødegaard & Co fritas for ansvaret for mislighold for å ikke kunne fullføre våre forpliktelser i forhold til denne avtalen som skyldes hendelser utenfor vår kontroll og som hindrer eller vanskeliggjør eller forpliktelse og som ikke kan avverges. Som hendelser som ikke kan avverges kan nevnes brann, krig, naturkatastrofer, streik. I force majeure inngår vedtak fra myndigheter som påvirker marked og produkter negativt, f.eks. restriksjoner, advarsel-tekster, salgsforbud etc., unormal nedgang i markedet samt om bedriften utsettes for kriminell aktivitet som påvirker virksomheten.
§7 Tvist
Klager eller synpunkter gjeldende Knut Ødegaard & Cos tjenester eller produkter bør meldes til Knut Ødegaard & Cos kundeservice via e-mail kundeservice@oedegard.no. Dersom kunden ikke er fornøyd med vår behandling av din sak er kunden velkommen til å kontakte en eventuell klagenemnd eller Forbrukerrådet. Selskapet følger alltid Forbrukerrådets anbefalinger.